Coalitie verliest meerderheid, CDA en GroenLinks starten samen nieuwe coalitieonderhandelingen.

In de afgelopen weken is de coalitie van Overbetuwe, bestaande uit CDA, Gemeentebelangen Overbetuwe (GBO) en GroenLinks ernstig onder druk komen te staan door interne spanningen binnen de grootste coalitiepartij, GBO. De onrust binnen GBO leidde uiteindelijk tot het vertrek van fractievoorzitter Ans Huisman, die besloot als onafhankelijk raadslid verder te gaan. Daarmee was de situatie binnen GBO echter niet opgelost. Voor GBO-wethouder Dimitri Horsthuis-Tangelder was de situatie binnen GBO reden om woensdag met onmiddellijke ingang zijn ontslag in te dienen. Ook trokken meerdere GBO-raadsleden hun conclusies en is GBO uit elkaar gevallen in drie kleinere fracties, waarvan de berichtgeving overigens pas vandaag, donderdag, naar buiten kwam. CDA en GroenLinks hadden inmiddels in een gezamenlijke verklaring al aangegeven dat het functioneren van de coalitie wordt belemmerd doordat onduidelijk is met wie overleg gevoerd kan worden en wie de politieke lijn van de GBO fractie bewaakt. Dit schaadt direct de belangen van onze inwoners, die recht hebben op een daadkrachtig bestuur.

De coalitie van GBO, CDA en GroenLinks zijn nu de meerderheid in de gemeenteraad kwijt.

In reactie op deze ontwikkelingen hebben de fracties van CDA en GroenLinks besloten een duidingsdebat aan te vragen over de ontstane situatie. De inzet van onze partijen is om samen nieuwe coalitieonderhandelingen te starten. Wij willen ons gezamenlijk inzetten om snel een nieuw, daadkrachtig en stabiel bestuur te vormen. Het is in het belang van onze inwoners dat we inhoudelijk aan de slag gaan, want er liggen veel uitdagingen die niet kunnen wachten. Daarbij spreken we het volste vertrouwen uit in de samenwerking met elkaar en de huidige wethouders van CDA en GroenLinks.